Dat heeft de Duitse bondskanselier Angela Merkel donderdag 10 september
bevestigd.
Merkel zei dat ze zojuist hiervan op de hoogte is gesteld door GM-topman Fritz
Henderson. "Ik ben bijzonder blij met dit besluit", aldus Merkel.
Einde aan onduidelijkheid
De afgelopen twee dagen heeft het bestuur van GM druk vergaderd in de
Verenigde Staten. Het was al maanden onduidelijk wat het concern met Opel
wilde. Naast Magna was ook de Belgische investeringsmaatschappij RJH
International in de race om Opel in te lijven.
Duitsland gaf echter altijd de voorkeur aan Magna, omdat dit het minste banen
zou kosten. De Duitse overheid stond al tijden klaar om Opel voor miljarden
aan staatssteun te geven, op voorwaarde dat de autofabrikant zou worden
verkocht aan het consortium van de Canadese producent van auto-onderdelen
Magna en de Russische staatsbank Sberbank.
GM blijft aandeelhouder
General Motors liet donderdag weten een belang van 55 procent te verkopen aan
Magna en 35 procent van de aandelen zelf te houden. De resterende 10 procent
komt in handen van het personeel. Het concern verwacht dat de definitieve
overeenkomst "binnen enkele weken” wordt getekend.
Het lot van Opel was een groot dilemma voor het Amerikaanse concern omdat aan
alle opties risico's kleven. Door een belangrijk belang te houden in Opel
houdt het concern belangrijke technologie op het gebied van kleine auto's
binnenboord. Ook heeft GM hiermee toegang tot de snel groeiende Russische
automarkt.
Het besluit van GM werd op de voet gevolgd in Duitsland, waar ongeveer de
helft van de 50.000 werknemers in Europa werkt. Naast Duitsland heeft Opel
fabrieken in België, Spanje, Groot-Brittannië en Polen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl